FASE 4: ELABORACIÓ
DEL PLA D’ACTUACIÓ I PARTICIPACIÓ EN EL DESENVOLUPAMENT PLA
§ Objectius:
1. Aconseguir una millor inclusió dels alumnes de la USEE dins l’aula ordinària
1.1. Fomentar una actitud respectuosa i no superficial dels
altres (escoltar, demanar disculpes, demanar un favor,...)
1.2. Participar de manera activa en les classes de l’aula
ordinària
2. Millorar les habilitats socials relacionals per a
facilitar l’accés a l’aula ordinària.
2.1. Potenciar
actituds assertives en els alumnes
2.2. Facilitar
estratègies de control emocional
21 de març
Inici del pla de treball a la USEE. Aprofito l’hora de
Tutoria i presento als alumnes (avui hi són tots presents) les actuacions que
portarem a terme fins a final de curs durant les hores de tutoria i alguna
altra classe.
Estan tots a l’expectativa ja que la nova professora
donarà classes per primer cop. Començo preguntant a veure que creuen ells que
faig jo a l’Institut i a partir d’aquí els presenta la primera activitat que
consisteix en treballar l’aprenentatge cooperatiu com a introducció i també com
a metodologia per aplicar-ho al treball de les Competències Socials.
La meva introducció consisteix en una breu
explicació, però tot i així, neguiteja en excés a un alumne que presenta
hiperactivitat (fa una escalada de conductes disruptives). Amb les professores
responsables de la USEE
decidim la retirada d’atenció i el mateix recondueix la situació. La resta,
respon prou bé als grups cooperatius.
L’activitat presenta no es pot acabar, el clima de la
classe ha endarrerit l’exercici que tenia pensat (L’equip del Manel). Quedem
que la setmana següent continuarem.
En acabar la classe em reuneixo amb la tutora de
pràctiques i em comenta que de cara al proper dia, em pensi algun recurs (tipus
dibuix) per a poder-li donar a l’alumne que presenta hiperactivitat i així
evitar una escalada com la d’avui.
L’EQUIP D’EN MANEL (Guia per al professorat)
Objectiu:
·
Descobrir que el treball en grup genera més idees que el
treball individual
Desenvolupament de l’activitat
1. Lectura del cas “L’equip d’en Manel”
En
Manel està tip de fer treballs en grup. Diu que ell treballa millor tot sol.
Quan treballa en equip considera que perd molt temps. A més no està gens
content amb el seu equip. La Rosa
no fa res i s’aprofita del treball dels altres. En Joan parla molt, no respecta
el torn de paraula i no escolta als altres. En Ramon intenta imposar les seves
idees i sempre s’ha de fer el que ell diu. La Maria , en canvi, no diu mai res, es passa tota
l’estona escoltant a la resta de l’equip i si no se li demana no participa. En
definitiva, en Manel ha decidit fer d’ara endavant els treballs de la classe
tot sol.
2. Comentari
·
Després de que cadascú hagi llegit el cas, es pot mantenir
una conversa entre tot el grup classe, explicant si s’han trobat amb algun cas
semblant sobre la seva experiència anterior a l’hora de fer algun treball en
equip, a l’institut o al col·legi de primària, si han conegut casos semblants
als d’en Joan, la Rosa ,
la Maria o en
Manel, etc.
·
El professor o la professora que dinamitza l’activitat pot
acabar aquest intercanvi d’impressions amb aquest comentari:
“Segurament el
problema d’aquest equip és que no saben treballar en grup de forma cooperativa,
o, simplement, que l’equip no ha sabut organitzar-se a l’hora de treballar. Per
això en Manel no està satisfet. En canvi, si el grup està ben organitzat es
poden assolir moltes avantatges. Amb el que farem a continuació intentarem descobrir les avantatges del
treball en equip”.
3. Exercicis sobre el cas de l’equip d’en Manel
3.1 Els alumnes, individualment,
han d’escriure en l’apartat A de la plantilla les avantatges que ells
consideren que –tot i el que diu en Manel- té el treball en equip: les raons a
favor del treball en equip.
3.2 Tot seguit els alumnes es
reuneixen en equips (4 o 5) i posen en comú les respostes personals que han
escrit a l’apartat A. En una primera volta, cada alumne va dient una avantatge
–només una- i un membre de l’equip (que fa de secretari) les va anotant en un
full a part. Es donen tantes voltes com faci falta fins que tots els membres de
l’equip han pogut dir les avantatges que havien escrit inicialment en l’apartat
A de la seva plantilla. Si una avantatge que havia anotat algú ja l’ha dit un
altre company, evidentment no s’anota en aquest full, en el qual queden
recollides totes les avantatges que han aportat entre tots els membres de
l’equip. Després cada alumne escriu, en l’apartat B de la plantilla, les
avantatges noves que no havia escrit abans en l’apartat A de la seva plantilla.
3.3 Finalment, tots els equips
de la classe posen en comú les respostes de cada equip. El qui ha fet de
secretari de cada equip, en una primera volta, diu una de les avantatges –només
una- que ha anotat el seu equip, i es donen tantes voltes com faci falta fins
que hagin sortit totes les raons a favor del treball en equip. Un altre alumne
fa de “secretari general” i va anotant a la pissarra les raons que han trobat
entre tots els equips. En acabat, cada alumne anota en l’apartat C de la seva
plantilla, les avantatges de la llista general que no havia escrit en els
apartats A i B.
4. Conclusions
El
professor o la professora que dirigeix l’activitat demana que aixequin la mà
tots els alumnes que han escrit alguna avantatge en els apartats B i/o C de la
seva plantilla. Difícilment hi haurà algú que en l’apartat A de la seva
plantilla ja hi hagi anotat totes les avantatges de la llista final. Sinó és
així, senyal que han après alguna cosa dels companys del seu equip o dels
altres equips, ja que entre tots han descobert més avantatges de les que
haurien trobat tots sols.
Aquesta
és una de les grans avantatges del treball en equip (que potser no havia sortit
en la llista general...): Genera més idees que el treball individual.
L’EQ22 de Març
Avui des de la USEE fem una sortida al Museu Comarcal de la Noguera a veure una
exposició de la Terra
i Mart, matèria que estan estudiant actualment a l’assignatura de Socials. La
sortida, però, només la fan els alumnes de la USEE perquè entre l’Equip Docent no hi hagut
coordinació per anar tots els grups de la ESO junts.
La resta del dia faig acompanyament a l’aula ordinària
de tres alumnes de la USEE. Avui
tenen tutoria i Castellà. Observo que no interactuen ni participen en les
classes i ben poc amb la resta de companys d’aula.
28 de Març
Continuem amb l’activitat de l’Equip d’en Manel que
va quedar penjar la última sessió. Avui, però, s’ha de reorganitzar de nou el
treball. Falta un company de l’aula i això no permet seguir amb les
instruccions del treball cooperatiu que vam marcar el passat dia de classe.
Per tant, decidim treballar conjuntament els tres
alumnes que estan presents a l’aula. En un principi, l’activitat es desenvolupa
sense problemes. Però a mitja sessió ve un professor de l’aula d’informàtica a
solucionar uns problemes amb els portàtils i aquest fet distorsiona el clima de
la classe. En G. (alumne amb X-fràgil), es posa desmesuradament nerviós, trenca
el paper i comença a donar cops a taula. Les professores d’aula m’avisen que al
matí també ha estat així. Decidim retirada d’atenció i continuem amb el treball
de grups cooperatius. Tot i això, hem de parar la classe i trencar la dinàmica
de forma conjunta per reconduir en G. Decidim fer una activitat cooperativa de
cuidar les plantes: uns van a buscar aigua per regar les flors mentres la resta
les van preparant per regar. Així, aconseguim rebaixar l’estat de nerviosisme
d’en G. i retornem als grups de treball cooperatiu. Ara però, els passo una
fitxa amb uns quinze dibuixos corresponents a esports i ells han de discernir
quins es poden jugar de forma cooperativa i quins altres no. L’activitat els
motiva i acabem la tasca de l’aprenentatge cooperatiu.
29 de Març
Continuo amb la intervenció. Ara, però comencem a
treballar habilitats socials concretes. Avui toca el “Posar-se d’acord”. Faig
una breu introducció explicant el que és aquesta habilitat i posant exemples on
els alumnes també hi col·laboren. Seguidament reparteixo un material que consta
d’una dinàmica de grup que han de salvar individualment una persona d’un
naufragi (una embarassada, un nadó, un ancià, una mare adoptiva) utilitzant la
tècnica de posar-se d’acord. Després hi ha dues imatges: la primera dos nois
discutint, la segona dos nois fent les paus. Els alumnes han d’inventar tipus
còmic, la conversa que tenen els nois dels dibuixos. No hem acabat l’activitat
que ha quedat pendent pel proper dia. Tot i així, s’han mostrat participatius i
motivats vers l’activitat presentada.
-UNA
DONA EMBARASSADA-
-UN NADÓ
-UN HOME QUE VIATJA A AMÈRICA PER A FER-SE UN TRASPLANTAMENT DE COR
-UNA DONA QUE VA A BUSCAR EL SEU FILL ADOPTAT
-UN NADÓ
-UN HOME QUE VIATJA A AMÈRICA PER A FER-SE UN TRASPLANTAMENT DE COR
-UNA DONA QUE VA A BUSCAR EL SEU FILL ADOPTAT
1.
INDIVIDUALMENT
ESCRIU A QUI SALVARIES I PER QUÈ?
2.
GRUPALMENT,
A QUI HEU DECIDIT SALVAR I PERQUÈ?
EN
4 d’abril
Avui hem de continuar amb el tema de les habilitats
socials. Toca acabar l’activitat de l’últim dia sobre el posar-se d’acord. El
clima de la classe però és diferent al de la última intervenció. Fa dos dies
tenim una alumna nova a l’aula i la resta de companys presenten unes actituds
diferents a la resta de dies de la intervenció es mostren molt pendents de la
nova incorporació alhora que pretenen agradar.
M’ha estat més dificultós del que és habitualment reprendre
l’activitat que va quedar penjada la setmana passada, donat que ha calgut fer
de nou les explicacions per la jove que no hi era i aquesta s’ha mostrat reàcia
en un primer moment. Finalment acabem i presento la propera activitat que
consistirà en la competència social de demanar un favor. Els alumnes es mostren
motivats per la tècnica del role playing
a través d’uns dibuixos tipus còmic; manifesten que no voldrien pas sortir al
davant de la classe però que així amb les vinyetes es troben més còmodes.
Intentaré continuar en aquesta línia.
12 d’abril
Iniciem setmana amb la competència social de demanar
un favor. Les estratègies utilitzades segueixen la línia en l’anterior
habilitat de posar-se d’acord. Faig una breu explicació sobre demanar un favor,
amb quatre premisses bàsiques a utilitzar com el si us plau i el gràcies.
Aprofito aquesta estona per planificar l’activitat de
demà. Anirem a donar un volt per Balaguer concretament al riu i allí, continuarem
treballant competències. Avui de moment no entrego cap fitxa i me les guardo
per l’excursió de demà. He pensat que podem llegir un conte plegats sobre els favors. A priori els fa una mica de
mandra perquè volen anar al seu aire i no asseure’s a llegir un escrit:
DEMANAR UN FAVOR:
1.
Encercla els favors ben demanats de les següents frases:
A. Eh, tu dóna’m la teva jaqueta que tinc
fred
B. He d’anar al metge sol, per tant tu
vindràs amb mi
C. Tinc el cotxe espatllat. T’importaria
agafar tu, el teu
D. Em trobo malament per anar a comprar.
Així que hi hauràs d’anar tu.
E. Pots apagar la televisió, que tinc mal
de cap, si us plau?
D. Per favor, em podries anar a buscar la
meva filla a l’escola; jo acabaré tard del treball i em serà impossible.
2. De les frases anteriors escriu correctament com demanaries
el favor, en cas que no estigui ben demanat.
3. Demana-li un favor a un company de classe o al professor.
13 d’abril
Durant el matí, executem l’excursió que tenim
programada. Aprofitem per treballar les senyals de trànsit i l’orientació
espacial que treballen a la classe de socials a primera hora del mateix dia 13.
Així que, després del pati, marxem plegats els alumnes de la USEE amb els professors
referents (la psicopedagoga, l’educadora i jo) tots carregats amb el material a
treballar (mapes, càmera de fotos, tisores, papers,...)
Un cop al nostre destí, el riu de Balaguer, els
alumnes aprofiten per recollir plantes per la classe de natura i quan ja portem
una estona es asseiem en un voral del riu sota un arbre i comencem a llegir el
conte del Gnomo Jerómo que tracta de
les competències socials de demanar un favor i també d’acceptar la petició. Ens
posem en rotllana i llegim dues frases cadascú i així alternativament fins que
acabem. Finalment el conte ha agradat, tot i la mandra que feia posar-se a
llegir en un entorn tant bucòlic. En acabar la lectura també dóna temps de fer
el comentari del conte i tots poden dir que el pensen de l’actuació del
protagonista.
Fins aquí la sortida. És hora de tornar cap a
l’Institut, a la tarda continuarem amb el tema de demanar favors, a veure com
ens hem sortim.
En reprendre les classes a les tres, passa quelcom
inexplicable als passadissos de l’Institut; em dona la sensació que hi hagut
una baralla entre alumnes. Hi ha grupets i molts plors. Poc a poc, em vaig endinsat cap a la classe i també veig molts
professors pels passadissos.
Finalment, algú que pot expressar parla de mort. El descontrol cada cop és més
gran. I entre llàgrimes, cops i crits ens enduem els alumnes de segon d’ESO a
tutoria. Ara toco tutoria a l’aula ordinària.
Tot i així, és impossible. S’ha mort una companya de
segon d’ESO a la classe de gimnàstica i els alumnes estan massa afectats per
seguir. No els puc retenir a l’aula i en un moment els passadissos s’omplen de
nou.
De manera, que amb l’Equip de professors decidim
concentrar els alumnes a la pista esportiva, almenys alí sembla que hi ha més
contenció, però no pas emocional perquè es contagien, els uns als altres.
Per ordre de Direcció, l’endemà les classes queden
suspeses.
MEDIO KILO DE AZÚCAR
- BUENAS TARDES MI QUERIDO VECINO. VENÍA A PEDIRLE UN
FAVOR...
EL GNOMO JEROMO TORCIÓ EL GESTO. SIEMPRE PIDIÉNDOLE
FAVORES A ÉL, CON LA FAMA DE
TACAÑO QUE TENÍA. ¿POR QUÉ NO ESCARMENTABAN? ÉL VIVÍA TRANQUILAMENTE
EN SU SETA GIGANTE, SIN PEDIR NUNCA NADA A NADIE.
DURANTE EL VERANO HACÍA SUS PROVISIONES PARA EL INVIERNO,
Y DURANTE EL INVIERNO SE LAS COMÍA Y NADA MÁS.
¿POR QUÉ NO HACÍAN LO MISMO TODOS SUS VECINOS, QUE
SIEMPRE ANDABAN PIDIÉNDOLE QUE SI UN HUEVO, QUE SI UN POQUITO DE SAL, QUE SI
UNA TAZA DE NÉCTAR, QUE SI UN GRANO DE MI PIMIENTA?
- ¿QUÉ QUIERES AHORA, PEQUEÑO? - GRUÑÓ AL VER QUE EL MÁS
CHIQUITITO DE LOS CASTORES SEGUÍA EN EL UMBRAL Y NO SE MARCHABA. - MAMÁ ESTÁ
HACIENDO UN PASTEL Y DICE QUE SI USTED, QUE ES TAN BUENO, ME PUEDE PRESTAR UN
KILO DE HARINA.
EL GNOMO JEROMO SE LLEVÓ LAS MANOS AL GORRO VERDE Y PUNTIAGUDO
QUE TAPABA SU CALVA.
¡ NADA MENOS QUE UN KILO DE HARINA! ¿ Y CUÁNDO SE LO
DEVOLVERÍAN?
CASTORÍN ASEGURÓ QUE ENSEGUIDA, EN CUANTO MAMÁ CASTORA
FUESE AL MERCADO EL JUEVES.
A REGAÑADIENTES, EL GNOMO JEROMO SE METIÓ EN LA COCINA Y SALIÓ CON EL
PAQUETE, QUE ERA MÁS GRANDE QUE ÉL. CASTORÍN SE LO CARGÓ A LA ESPALDA , A DURAS PENAS, Y
SALIÓ TAMBALEÁNDOSE.
Y EL ENANO EGOÍSTA CERRÓ LA PUERTA , LE DIO UNA VUELTA A
LA LLAVE ,
ENCENDIÓ SU PIPA Y SE PUSO A LEER DELANTE DE LA CHIMENEA.
¡ TOC! ¡TOC!
- ¿QUIÉN ES?
-¡SOY YO, CASTORÍN! ¡ÁBREME!"
VAYA- PENSÓ EL GNOMO JEROMO- ÉSTE ME VIENE A DEVOLVER LA HARINA. NO CORRÍA TANTA
PRISA."
PERO CASTORÍN LE PIDIÓ UN
HUEVO, AUNQUE FUESE DE PALOMA. SU MADRE ESTABA HACIENDO UN PASTEL...
-CONQUE UN PASTEL, ¿EH?
¡BRRR!
POR POCO, EN LUGAR DEL HUEVO,
LE DA UN GARROTAZO. PERO, ENTONCES, ACASO NO PODRÍA RECUPERAR NUNCA EL KILO DE
HARINA PRESTADA. Y LE DIO EL HUEVO... PERO DE GORRIÓN.
CASTORÍN, A PESAR DE TODO, SE MARCHÓ TAN CONTENTO. Y EL
GNOMO JEROMO CERRÓ LA PUERTA ,
LE DIO DOS VUELTAS A LA LLAVE ,
ENCENDIÓ SU PIPA OTRA VEZ Y SE PUSO A LEER.
AL CABO DE UN RATO, VOLVIERON A LLAMAR.
¡ ERA CASTORÍN DE NUEVO! AHORA PEDÍA UNA
TACITA DE DULCE DE FRAMBUESA. - TAMBIÉN PARA EL PASTELITO, ¿VERDAD? ¡ BRRR! Y
EL GNOMO JEROMO TUVO QUE ENCERRARSE EN LA COCINA , PARA QUE CASTORÍN NO LE VIERA QUITARSE EL GORRO
Y MORDERLO CON RABIA.
PERO PARA RECUPERAR LA HARINA Y EL HUEVO NO LE PODÍA
PEGAR AL PEDIGÜEÑO, Y LE PRESTÓ LA
TACITA DE DULCE, SÓLO QUE EN LUGAR DE SER UNA TAZA DE
DESAYUNO FUE UNA DE LAS DE CAFÉ, Y EN VEZ DE DULCE DE FRAMBUESA ERA DE CIRUELA,
PARA QUE SE FASTIDIARAN Y LES SIRVIERA DE PURGANTE.
Y CASTORÍN SE MARCHÓ TAN CONTENTO. Y EL GNOMO JEROMO
CERRÓ, DANDO TRES VUELTAS A LA
LLAVE. VOLVIÓ A ENCENDER SU PIPA Y SE PUSO A LEER.
Y AL CABO DE UNOS INSTANTES, CASTORÍN LLAMÓ UNA ÚLTIMA
VEZ. NECESITABAN, PARA EL PASTEL. ¡MEDIO KILO DE AZÚCAR!
EN EL COLMO DE LA DESESPERACIÓN , EL GNOMO
JEROMO ENTRÓ EN LA COCINA
, PERO SALIÓ CON UN PAQUETE DE SAL Y SE LO DIO A
CASTORÍN. NO LO NOTARÍAN Y SE LES ESTROPEARÍA EL PASTEL, POR PEDIGÜEÑOS, EA.
¡Y EL GNOMO JEROMO ESTABA
LEYENDO, CUANDO LLAMARON OTRA VEZ!
AHORA ERA LA FAMILIA DE LOS CASTORES
EN PLENO. VENÍAN TODOS JUNTOS A FELICITARLE POR SU CUMPLEAÑOS, Y A REGALARLE.
¡EL PASTEL!
Y EL GNOMO JEROMO SE DESMAYÓ.
2 de maig
El meu primer dia després del retorn de setmana
santa. Costa engegar amb el que vam deixar a mitges abans de marxar de
vacances. Encara està present el tema de la mort de la companya de 2n d’ESO, si
més no, el dol es va superant poc a poc entre els alumnes i professors.
Reprenc les activitats amb el conte sobre demanar
favors. Després treballem una fitxa respecte aquesta mateixa habilitat social.
I per acabar el dia, dóna temps de presentar i acotar la competència social de
disculpar-se. Els alumnes practiquen amb una mena de postal amb la que han de
disculpar-se a algú que darrerament hagin patit algun conflicte.
El dia es desenvolupa amb normalitat i els joves de la USEE es mostren motivats en
els aprenentatges i materials que els proporciono per treballar l’objecte
d’estudi.
3 de maig
Toca tutoria a l’aula ordinària. Els
alumnes treballen amb una WebQuest www.xtec.net/~cescude/Z9WQ04%20Proces.htm
sobre el tema del Bullying. Observo que els alumnes de la USEE els costa de formar
grups amb la resta dels alumnes de la classe. Prefereixen estar sols a
l’ordenador que treballar amb petits grups.
La següent
hora, faig orientació formativa als alumnes de la
AO. Es tracta d’un grup de tres alumnes que
el curs vinent volen accedir als CFGM, i els proporciono la orientació
necessària alhora que omplen una fitxa amb les seves preferències i gustos.
9 de maig
Últim
dia d’implementació del projecte sobre les competències socials. He decidit
passar un vídeo del youtube per a convidar-los a la reflexió sobre el tema
d’assumir responsabilitats i el treball en equip treball el primer dia del
pràcticum amb l’activitat de l’Equip del
Manel. http://www.youtube.com/watch?v=JOhDDSJf-OU
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada