El meu poble

El meu poble

EL MEU PRÀCTICUM II

Aquí us deixo el recull de les meves experiències, emocions, aprenentatges, dificultats i molt més del meu segon pràcticum. Vull comentar també que repeteixo el centre de pràcticum, si bé amb dues intervencions ben diferents. Per això, també podreu trobar al meu blog el practium I realitzat al mateix Institut, el Ciutat de Balaguer.
Primerament, vull que us aproximeu al meu àmbit d'intervenció, per això trobo interessant que conegueu mínimament el meu pla de treball.

1.      Títol del projecte
1.      Aprendre a aprendre amb l’entorn digital
1.1. Les noves competències: l’alfabetització digital.

2.      Descripció del tema del projecte[1]
L’àmbit escollit per a la realització del pràcticum es troba englobat dins l’educació escolar de 0 a 18 anys. Tractaria de la intervenció psicoeducativa en un centre educatiu de secundària.
Dins de l’Institut, les intervencions que es duran a terme dins el marc de la docència a l’àrea de socials amb un grup d’alumnes de Segon d’ESO amb una diversitat cultural, conflictivitat i risc social elevat. Fins i tot amb un alumne de la USEE del mateix centre amb trastorn X-fràgil. Les pràctiques es desenvoluparan amb la finalitat de:
-          Ser capaços d’aprendre d’una forma cooperativa per tal de:
Ø      Fomentar una actitud empàtica i tolerant davant la diversitat.
Ø      Desenvolupar una visió crítica basada en l’anàlisi reflexiu i el raonament.
Les pràctiques específiques relacionades amb els objectius plantejats consistiran en la participació dels alumnes amb grups de 3 i 4 persones en el desenvolupament d’unes tasques dins l’entorn php WebQuest de Secundària que treballa la interculturalitat.

3.      Supòsits teòrics del projecte.
En primer lloc, és necessari considerar l’etapa evolutiva dels alumnes amb qui es planteja intervenir, joves entre 13 i 15 anys aproximadament. Per aquest motiu, tal i com apunta Perinat, A ( 2004): L’adolescència és l’etapa de transició entre la infantesa i l’estat adult [...] és una etapa d’inestabilitat psicològica, de rebuig de l’autoritat dels pares i de l’escola, d’insatisfacció amb un mateix [...]l’etapa del despertar-se de la sexualitat, sentiment ambivalents...
Així, a partir del supòsit anterior i tenint en compte el marc de diversitat de l’aula de segon d’ESO on es durà a terme la pràctica psicopedagògica, les intervencions es faran seguint els principis de la Concepció Constructivista de l’Ensenyament i l’Aprenentatge Escolar: serà bàsic adaptar-se a les característiques de l’alumne, tenint en compte que tots els elements (tant els propi alumne com del seu entorn) juguen un paper important; i incidint en el seu procés de socialització (millora el seu desenvolupament i maduració). Tenint en compte les característiques dels alumnes, serà essencial i seguint els principis de la CCEAE, tenir en compte alguns factors importants per a dur a terme intervencions adequades, com: els components afectius, psicosocials i relacionals de l’alumne. Per tant, l’aprenentatge cooperatiu és un marc ideal perquè puguin aprendre junts alumnes diferents. En aquest sentit l’aprenentatge a través de les WebQuest es pot convertir una estratègia atractiva pels alumnes alhora que potenciadora de l’aprenentatge cooperatiu i alhora es tractaria de donar un enfocament diferent a la classe de socials aconseguint un aprenentatge significatiu amb la incorporació de nous entorns telemàtics. Encara que tot i seguint a Segura, M. et al. : per a l'entrenament en habilitats socials, tant els autors com l’experiència recomanen que el grup no sigui inferior a vuit persones, ni gaire superior a dotze, en el nostre cas i tenint en compte els perfils i caracterísitques dels integrants del grup-classe, els grups estaran formats per  tres o quatre alumnes.
Tal i com s’anomena a les Instruccions d’Inici de curs 2011-2012, les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) ofereixen múltiples recursos per a l’acció didàctica i per a l’aprenentatge dels alumnes, esdevenen un element de motivació i de dinamització per a l'adquisició de les competències bàsiques i, en especial, de la competència digital, i de canvi i millora en els processos d’ensenyament i d’aprenentatge, és a dir, esdevenen tecnologies per a l’aprenentatge i el coneixement (TAC).
Com a marc de referència teòrica d’aquest projecte, cal anomenar:
o        LOE, defineix com a principis i fins de l’educació : L’ equitat, que garanteixi la igualtat d’oportunitats, la inclusió educativa i  la no discriminació, actuant com element compensador de les desigualtats personals, culturals, econòmiques i socials amb especial atenció a les es que es deriven de la discapacitat.

o        LEC, destaca que un objectiu de les escoles catalanes ha de ser l’educació inclusiva i la cohesió social, comentant que els PEC han de preveure els elements curriculars, metodològics i organitzatius necessaris per dur-ho a terme.

Així, amb tot el citat, aquests tipus d’intervencions impliquen la incorporació de tots els professionals de l’equip docent, cap d’estudis i assessor psicopedagògic com a responsables del procés d’orientació de l’alumne durant tota l’etapa escolar i per tant, no només cau el pes sobre la figura del tutor. Així, és necessari crear un nou model d’intervenció professional integrat en un entorn més ampli en el qual tothom aporti el que és vàlid de la seva experiència basat en el treball col·laboratiu.

4.      Raons de la seva tria, interès i prospectiva
Després d’escollir com a àmbit d’intervenció l’educació secundària i optar per a què sigui l’Institut Ciutat de Balaguer, el centre educatiu on desenvolupar-les, sobretot per l’interès personal d’ex-alumna, he centrat com a nucli del projecte de pràctiques la intervenció dins l’assignatura de Socials dins un grup de Segon d’ESO. Els motius d’aquesta elecció es basen principalment:
-          Els tipus d’agrupacions d’alumnes que segueixen a l’Institut Ciutat de Balaguer, es basen en agrupament homogenis. Pel qual, cada curs existeix una classe on s’agrupen la majoria d’alumnes repetidors, amb dificultats d’aprenentatge significatives, alt grau d’alumnes immigrants i conflictivitat social. Per aquest motiu, aquestes aules es converteixen en més vulnerables davant els aprenentatges i comportament disruptius, necessitant una atenció més constant, flexibilitat i incorporació de noves estratègies d’aprenentatge per assolir els objectius bàsics del curs.
-          Poder treballar els principis d’inclusió amb la integració a l’aula ordinària d’un alumne provinent del recurs de la USEE
Ø      Continuïtat del projecte en un futur immediat.
L’elaboració d’aquest projecte suposarà tenir un referent per a treballar en cursos posteriors dins l’etapa de Secundària i sobretot en l’Acció Tutorial, temàtiques relacionades amb la diversistat sociocultural i alhora que les competències relacionals, emocionals, comunicatives,...  amb alumnes de grups especialment vulnerables per la seva condició social i cultural. Suposarà un estalvi de temps als professionals alhora que es podran introduir millores, adaptacions, canvis,... en base als resultats obtinguts en l’aplicació i al grup de destinataris que correspongui a cada aula.

5.      Subjectes del projecte

·         Els subjectes són una dotzena d’alumnes de Segon d’ESO d’edats compreses entre 12 i 14 anys (la classe compta amb repetidors). Tot i que la classe compta amb 18 alumnes, durant el desenvolupament del projecte d’intervenció, n’hi ha un grup de quatre que assisteixen a una aula de reforç dins el mateix Institut.
·         Les dimensions o nivells de la pràctica educativa:: la intervenció es desenvoluparà amb els alumnes de la classe C2 del Segon d’ESO que conformen una de les cinc aules de l’Institut destinades a aquest curs. El projecte es desenvoluparà a nivell de docència dins l’assignatura de socials.
·         Variables d’anàlisi de la pràctica educativa implicades en el projecte: factors de la intervenció que poden ajudar a conèixer i millorar la situació de la intervenció, i alhora poden modificar-la, estan categoritzats en els relacionats directament amb els alumnes i els externs:
Ø      Aspectes intrínsecs dels alumnes:
o       Factors emocionals i afectius: predisposició, motivació, participació, expectatives, la manera prèvia de relació de l’alumne, ...
o        Factors cognitius: desenvolupament i maduració, capacitat intel·lectual,...
o       Factors sociofamiliars: context immediat, pràctiques educatives familiars, immigració, ...
o       Factors culturals: costums, religió, ètnia, escala de valors, tipus d’educació,..
Ø      Aspectes extrínsecs (del centre, l’Equip de Professionals, metodologia,...)
o        El tipus de col·laboració que es doni entre l’Equip Docent que imparteix classes amb aquests alumnes: coordinacions, treball en equip, assumpció de responsabilitats, implicació,...
o        L’organització social de l’aula que marqui cada professor: si es treballa en petit grup, si són classes magistrals, la flexibilitat...
o        La mortalitat experimental, és a dir, la possibilitat que deixin d’assistir a classes els alumnes de la intervenció o baixes en l’equip docent.
o        La presència d’una nova persona a l’Equip Docent, en qualitat de practicant i que no domina la dinàmica interna de funcionament de l’aula i del centre.

6.      Bibliografia bàsica necessària
o        Instruccions d’Inici de Curs 2011-2012.
o        Llei d’Educació de Catalunya (LEC, 2009)
o        Llei Orgànica d’Educació (LOE, 2006)
o        Monereo, C. (coor) (2005). Internet i competencias básicas. Aprender a colaborar, a comunicarse, a participar, a aprender. Barcelona: Ed. Graó.
o        Perinat Maceres, A. (coor.) (2004). Desenvolupament i aprenentatge durant l’edat escolar. Universitat Oberta de Catalunya: Barcelona
o       Segura, M., Mesa, J.R. i Arcas, M. Educació Secundària Obligatòria 1r cicle: Programa de competència social (Habilitats cognitives, creixement moral i habilitats socials, Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.



PRIMERA FASE: CONÈIXER I ANALITZAR LA DEMANDA.

Objectius:
1. Conèixer el grup-classe objecte de la intervenció
1.1. Determinar el grau de col·laboració i suport de la resta de docents del centre educatiu que imparteixen classe i són tutors del grup concret
1.2. Fer una aproximació al funcionament intern de la classe (grups de reforç, hores d’inclusió de l’alumne de la USEE,...)
2. Perfilar les característiques dels alumnes de l’aula
2.1. Establir els primers contactes amb els alumnes
2.2. Perfilar dificultats susceptibles d’una intervenció psicopedagògica,...

13 de setembre de 2011

Primer dia de classe, encara que només per a mi. Els alumnes van començar el dia anterior. Tot i així, l’ambient que es respira encara és de no haver començat pròpiament el curs escolar. Observo bon ambient i tranquil·litat entre els estudiants i també entre professionals.
Avui, he anat una mica com perduda, per dos motius: el primer per la meva condició de pràctiques que costa trobar el teu lloc dins l’aula, el centre, els professors, els alumnes,... però també perquè el mateix equip docent tampoc no està ben bé ubicat (falta tancar horaris, distribuir alumnes, acordar coordinacions, és a dir, organització en general).
Amb tot, puc començar a perfilar quines seran les meves tasques i en quines classes hauré d’intervenir. Així que juntament amb la meva tutora, em presento en una classe de 2n d’ESO; que és on ella dóna la matèria de socials i on duré a terme el meu projecte.
Avui només, he fet un primer contacte amb els alumnes que m’ha servit per veure la diversitat i la conflictivitat de l’aula.

14 de setembre de 2011

Segon dia del meu pràcticum. Tot continua essent molt novedós i es palpa en l’ambient desconcert i manca d’organització. Tot i així, avui comencem a tancar algunes coordinacions amb l’EAP, la comissió d’atenció a la diversitat, reunions amb la resta de professionals del centre per lligar l’atenció als alumnes amb més dificultats (tipus USEE, AO, reforços,...).
Durant el matí, també toca classe de socials amb el grup de 2n d’ESO. Treballem els països d’Europa i les capitals. Tot i que al grup s’observa algunes petites traves ja que la majoria dels alumnes no porten ni llibres ni material escolar per desenvolupar les tasques pertinents. Així que, decidim flexibilitzar i formar petits grups de dos alumnes, perquè tots puguin seguir la classe per igual.
Amb aquesta estratègia, però la classe es desmarxa. En aquests moments em començo a donar compte del tipus de diversitat existent a l’aula (un alumne amb X-fràgil, del recurs de la USEE, un percentatge considerable d’alumnat gitano, existència de repetidors i la resta, excepte 2 o 3 alumnes, són tots d’origen immigrant).

16 de setembre de 2011

És hora de començar a parlar amb la responsable de l’assignatura de socials (alhora tutora de pràcticum) sobre alguns aspectes interns de la classe. El meu gran desconcert, per dir-ho d’alguna manera, és perquè en aquella classe hi ha tanta diversitat d’alumnat i que passa amb els altres segons d’ESO. L’explicació rau en l’organització interna que utilitza l’Institut que tendeix a agrupar els alumnes amb grups el més homogenis possible. D’aquesta manera, justifiquen, que els grups avancen millor. És a dir, la meva conclusió fàcil, ràpida i determinista és que la classe de 2n C2 hi ha els alumnes amb més conflictivitat i amb un percentatge molt elevat de ser els més propers al fracàs escolar. Perquè és clar, amb dos dies ja he vist el considerable poder de la contaminació comportamental (efecte dominó) entre els alumnes de la classe.
D’aquesta petita reunió amb la referent de socials de l’aula, ens adonem que és pertinent contactar amb la resta de professors i sobretot tutora de l’aula per comentar algunes petites incidències que s’observen a l’aula.
També demano a la professora, que em passi una llista de tots els alumnes de la classe, tipus quadre graella, així puc anotar al costat de cada alumne registres que m’interessin.

19 de setembre de 2011

Ja amb la llista dels alumnes a la mà, avui inicio el contacte més directe amb els joves de l’aula. Tot i que la classe continua amb normalitat, pel que fa al tema dels països europeus i capitals. Aprofito per reforçar alguns alumnes amb més necessitats i així estableixo primeres aproximacions. Em decanto sobretot pel seu origen i el temps que porten residint a Balaguer (ho apunto al registre que m’ha facilitat la meva tutora).
Em sorprèn perquè els estudiants col·laboren fàcilment amb mi i desseguida m’han vist com un professor més de la classe. Per aquest motiu, faig un incís al final de l’hora de socials i els pregunto, si saben que és el que faig a les seves classes de socials i perquè estic allí? En termes generals si saben qui sóc i el que faig, però val la pena destacar que un percentatge gran penso que sóc la professora de reforç (penso que estan tant acostumats a ser els grups més conflictius que qualsevol presència o activitat diferent a l’aula ho associen a un recolzament extra per a que se’n puguin sortir amb la tasca acadèmica.

21 de setembre de 2011

Avui és dia de coordinacions. Cada dimecres ve a l’Institut l’EAP durant tot el matí. Així que aprofitem per fer una petita reunió i establir el calendari trimestral de trobades, també amb l’ELIC i alhora debatim les demandes que des de la Inspecció s’exigeixen en quant atenció a la diversitat: bàsicament USEE, AC i AO. Es parla d’alguns casos en concret i si els seus perfils són susceptibles de formar part de les mesures d’atenció a la diversistat que disposa l’Institut. A la reunió hem assistit: les dues psicopedagogues d’orientació educativa del centre, la coordinadora pedagògica, l’educadora especial de la USEE i un membre de l’EAP.
D’altra banda, també hi hagut classe amb el grup de Segon d’ESO. Avui, per enllaçar amb el dia anterior a la meva pregunta, si saben que és el que faig a les seves classes de socials i perquè estic allí? Al principi de la classe els explico que m’estic pensant una treball per a fer conjuntament amb ells a la classe de socials i alhora enllaçar-ho amb la matèria que estant donant actualment. No els avanço que farem, perquè encara ho he de madurar juntament amb la meva tutora però si els dic que utilitzarem les tecnologies per dur-ho a terme, concretament l’espai php WebQuest.

22 de setembre de 2011

Arribat a aquest punt es comença a fer necessari poder parlar amb la tutora i altres professionals que atenen a aquesta classe i contrastar experiències i observacions. Així doncs, parlem amb la tutora i una professora de reforç que ens comuniquen que a les classes de dilluns per la tarda hi haurà un grup de tres alumnes que sortiran de la classe per assistir a un reforç puntual degut a les seves dificultats en el seguiment normalitzat de les assignatures.
D’altra banda, la tutora aprofita per fer-nos una pinzellada a trets generals sobre les característiques i perfils existents en aquesta aula i que són susceptibles de ser coneguts pel professorat que hi intervé (aspectes sociofamiliars i econòmics, processos judicials, sospites de consum de tòxics,... dels alumnes). En aquest moment, reflexiono i m’adono que a part de la diversitat cultural present a l’aula, alguns dels alumnes que la integren presenten alt risc social*

*”...situació de risc social es pot definir com aquella que estableix, de forma processal i dinàmica, una interacció inadequada amb els seus entorns, que fica en perill el seu correcte desenvolupament, donant lloc a un possible inici de procés d’inadaptació social; i els seus entorns són la família, l’escola, el barri, el veïnatge, les institucions,...de tal manera que quan ens referim a la infància en situació de risc social no solament ens referim a situacions de maltractament dins la família, si no a un situació més amplia.” (Balsells, M.A. 1997 a Maltractament infantil i educació familiar).

26 de setembre de 2011

L’inici de les pràctiques amb dilluns coincideix amb la classe de social al segon d’ESO a primera hora de la tarda. Ara que ja porto unes quantes observacions a l’aula, puc dir que la diferència horària de les classe és considerable. Em refereixo a que els alumnes estan molt més dispersos i alhora neguitosos cap a les últimes hores del dia que no pas quan la classe és més propera l’inici del dia. Tot i que avui, ja s’ha notat a l’aula que tres dels alumnes amb més dificultats estan absents, degut a que assisteixen a la classe de reforç.
Amb tot els alumnes estan molt apàtics i dispersos en aquesta primera hora de la tarda. Així que a la mínima aprofiten per xerrar entre ells, molestar al company del davant, passar-se notes,...
Em començo a adonar que aquesta seria una bona hora per dur a terme la meva actuació amb les tecnologies.

SEGONA FASE: PRIMERS ACORDS CONJUNTS AMB ELS PROFESSORS DEL CENTRE SOBRE EL PROBLEMA I ACTUACIONS A SEGUIR  

Objectius:

1. Establir els primers criteris de la intervenció
1.1. Perfilar la necessitat o problema observat i actuacions a seguir.
1.2. Acordar conjuntament amb els professors les línies de la intervenció
2. Crear un clima d’aula en que la tolerància, el respecte, l’ajuda mútua i la col·laboració estiguin sempre presents.
2.1. Facilitar la integració escolar dels alumnes dins la vida quotidiana de centre i al context social

26 de setembre de 2011

Així doncs, decidit que aquesta hora de dilluns per la tarda amb els alumnes seria una bona ocasió per a plantejar una intervenció psicopedagògica, aprofito que la meva tutora té guàrdia després de la classe de socials i em reuneixo amb ella per parlar-ne. Li sembla bé, doncs, també s’ha adonat que el tipus d’intervenció en aquestes classes convé que sigui més flexible i motivadora per mantenir l’atenció dels alumnes, del contrari, la classe es converteix en una caos. Acordem que el dia següents els hi comunicaré als alumnes.


 27 de setembre de 2011


 
Continuo donant voltes al tema de les tecnologies i abans d’entrar novament a la classe de segon d’ESO, començo a indagar per la xarxa sobre WebQuest d’interculturalitat i d’atenció a la diversitat adreçades a Secundària. En un primer moment penso, en una que vaig idea jo mateixa (educació intercultural) “vivir y convivir”, però m’adono que tot i treballar la interculturalitat, va adreçada a l’educació d’adults i que amb la diversitat que hi ha a l’aula, no serà efectiva.  Així que cal seguir buscant per la xarxa. Tot i que, n’aprofito la idea de treball en petits grups per assolir les tasques que es demanen a la WebQuest. D’aquesta manera, la búsqueda encara queda més acotada.
Ha arribat l’hora de comunicar als alumnes que els dilluns per la tarda, els dedicarem a treballar el tema de l’interculturalitat a través de l’entorn php WebQuest i que a més ho farem en petits grups. Tot i que alguns s’afanyen a muntar equips de treball, els deixo ben clar que aquest tema queda a les meves mans, ja que vull que els grups siguin el més heterogenis possible a nivell de diversitat cultural. M’adono, però que alguns els costa d’entendre que és una WebQuest, així que m’he d’empescar una activitat per explicar-los-hi abans de començar el pla de treball pròpiament dit.

28 de setembre de 2011

Avui hem hagut de canviar la classe de socials a una altra hora, perquè hi havia una reunió pactada a nivell d’atenció a la diversitat (alguns horaris encara s’han d’acabar de tancar segons les exigències d’Inspecció). Mentrestant, els professionals del centre van tancant els seus respectius horaris, em dedico a començar formar els grups de treball per a la WebQuest. Un cop els tinc, més o menys enllestits, ho discuteixo amb l’educadora especial, que fa l’acompanyament a l’aula de l’alumne a X-fràgil i que em pot orientar en la formació d’equips de treball i finalment amb la meva tutora i responsable de classe de social del 2n. C2.


TERCERA FASE: ACLARIR I REFORMULAR CONJUNTAMENT EL PROBLEMA I ELS OBJECTIUS

Objectius:

1. Afavorir l’aprenentatge cooperatiu entre els alumnes
1.1. Fomentar una actitud empàtica i tolerant davant la diversitat present a l’aula, al centre i vida quotidiana.
1.2. Desenvolupar una visió crítica basada en l’anàlisi reflexiu i el raonament


28 de setembre de 2011



Així doncs, puc començar a informar als professionals que intervenen a la USEE (on comparteix aula l’alumne amb X-fràgil), a la responsable de l’assignatura i a la tutora d’aula del procediment que seguiré amb els alumnes de Segon d’ESO. Proposo també, que seria interessant que a més de continuar les observacions a l’aula normalitzada de Segon, poder fer alguna intervenció a la USEE per saber quines adaptacions seran necessàries amb l’alumne que comparteix. Tot i que, també tinc un referent molt estable d’aquest estudiant, que és l’educadora especial.

29 de setembre de 2011

Un cop acceptada la meva proposta que també pugui fer observacions a la USEE per tal de per recollir necessitats, establir prioritats, conèixer motivacions,... de l’alumne amb x-fràgil que fa inclusió a l’àrea de socials, m’interesso sobre tot per com es relaciona aquest alumne amb la resta de companys d’aula, així com també quines són les tasques que més el motiven i centren millor la seva atenció. Queda palès que són activitats manipulatives i sobretot aquelles en que es necessita l’ordenador, que maneja amb moltíssima facilitat i autonomia. La resta dels alumnes l’accepten bé, tot i que observo, que tenen força tacte amb ell, ja que en ocasions es neguiteja en excés. Caldrà doncs, treballar aquest aspecte amb l’aula ordinària, els quals no estan tant acostumats a la seva presència a les classes.
Com que estic durant unes hores al recurs de la USEE, a part de fer observació em dedico a l’atenció de necessitats més individuals per detectar alhora possibles adaptacions. És aquí, on m’adono que li costa acceptar ajuda de l’adult i que té poca tolerància a la frustració. Per tant, el grup a qui l’assignaré haurà d’estar molt conscienciat de la tipologia de company amb la que hauran de treballar.

30 de setembre de 2011

Finalment em decideixo per la WebQuest que utilitzaré per treballar la interculturalitat amb els alumnes; he estat una bona estona indagant a la pàgina www.phpwebquest.org/ , on hi ha treballs de moltíssimes àrees i per a diferents nivells. Així que m’he centrat en secundària i atenció a la diversitat cultural, i m’he decantat per “conviure, viure amb...t’aventures a la descoberta?” , treballa en petits grups, utilitza les tecnologies, és engrescadora (els alumnes tenen una tasca que s’han de gravar en vídeo) i es centra a l’objectiu principal del pla de treball :

-          Ser capaços d’aprendre d’una forma cooperativa per tal de:
Ø      Fomentar una actitud empàtica i tolerant davant la diversitat.
Ø      Desenvolupar una visió crítica basada en l’anàlisi reflexiu i el raonament.

En breu iniciaré la meva intervenció, però abans vull fer una observació de la classe objecte de l’actuació, en una altra assignatura que no sigui socials i a poder ser sense l’alumne d’inclusió de la USEE per tal de comparar i contrastar les informacions extretes del contacte amb els alumnes (emocions, actituds, frustracions,...). És divendres a última hora i els alumnes estan un xic revolucionats, m’adono que la dinàmica és semblant a gairebé totes les classes. Aprofito per tantejar a alguns alumnes, concretament dues noies, per si volen formar grup amb l’alumne de la USEE. La meva sorpresa és que es mostren encantades.

3 d’octubre de 2011

És hora d’iniciar l’aventura de la descoberta, tal i com planteja la WebQuest, però abans, em queda pendent una sessió per tal d’explicar als alumnes que és concretament el que farem i sobretot que és una WebQuest. Així que passo un material a tots els joves de la classe i anem llegint i alhora explicant que és concretament això de l’entorn php WebQuest. Busquem sinònims que resumeixin aquest procés i per unanimitat acordem que la tasca que iniciarem serà una investigació.
A la segona part de la classe, un cop resolt el primer dubte, passo als alumnes a nivell individual una activitat incial, per a què es vagin situant en el marc del que treballarem i també per avaluar en quin punt de partença es troben. L’activitat, l’agafo de la mateixa WebQuest que utilitzarem (activitat inicial)  http://www.phpwebquest.org/catala/webquest/soporte_tabbed_w.php?id_actividad=2505&id_pagina=1. La resposta de la classe és bona.


QUARTA FASE: ELABORACIÓ DEL PLA D’ACTUACIÓ, PARTICIPACIÓ I COL·LABORACIÓ EN EL DESENVOLUPAMENT PLA ACORDAT    

Objectius:
1. Fomentar una actitud empàtica i tolerant davant la diversitat present a l’aula, al centre i vida quotidiana.
1.1. Conèixer la diversitat cultural present en el seu entorn més immediat.
1.2. Compartir amb la resta de la classe les seves vivències i realitats socioculturals.
1.3. Consolidar una actitud respectuosa i no superficial dels altres (escoltar, demanar disculpes, demanar un favor, capacitat de posar-se a la pell de l’altre,...)
2. Desenvolupar una visió crítica basada en l’anàlisi reflexiu i el raonament
2.1. Fomentar l’autocontrol en situacions conflictives amb l’ajuda de la reflexió.
2.2. Afavorir l’ús del diàleg (debats, pluja d’idees,...) per arribar a acordar davant de problemàtiques que ens afecten a tots.
Un cop passada l'activitat inicial a la classe, comença el desenvolupament del pla d'actuació. Les activitats i tasques que es proposen a la WebQuest (Pla Acordat) estan pensades per a ser desenvolupades des de principis d'octubre fins a principis de desembre. Deixant d'aquesta manera, les dues últimes setmanes de classe abans de Nadal per a l'avaluació del Pla. 
El primer pas de la meva actuació ha estat comunicar als alumnes, els grups en que hauran de treballar. Tots ells han estat el màxim heterogenis possibles per treballar millor la diversistat cultural. S'han format quatre grups de manera que a cada grup hi hagi un nombre d'alumnat d'origen immigrant equitatiu.
Així, establerts, els grups ens dirigim a l'aula d'informàtica que tenim demanada pels dilluns a la tarda poder desenvolupar l'activitat. Amb tot, però, la meva sorpresa es va fent palesa al llarg del desenvolupament del meu projecte. No cada dilluns hi ha la mateixa disponibilitat d'aules d'informàtica i en algunes ocasions hem hagut d'acondicionar la biblioteca de l'INS amb PC de la USEE, perquè aquesta aula no els tenia en prou condicions. Aquest fet, ha fet retrassar el desenvolupament de les tasques de la WebQuest (busca una aula adequada, comprovar la viabilitat dels ordenadors i calmar als alumnes, que amb un petit enrenou ja tenen exaltació per estona)

D’aquesta manera, cal una ràpida actuació per part meva i determinar si el projecte es podrà desenvolupar tal i com es presenta a la WebQuest o bé caldrà adaptar-ne el procés. Així, que opto per escurçar el treball i comunico als alumnes que realitzarem les activitats del text 1,2 i 3 i farem l’activitat de reporters amb les pertinents càmeres de vídeo. Encara que parlant amb la responsable de l’assignatura proposo que si ells volen continuar amb les activitats restants de la WebQuest, ho poden anar treballant durant el curs. És a dir, deixo oberta la possibilitat que els alumnes puguin acabar les tasques un cop, jo hagi acabat el meu projecte.

Metodologia emprada

Bàsicament integra els principis de l’aprenentatge constructivista amb la metodologia del treball en equip a través de la descoberta guiada a la web:

  • El sistema que fem servir per al desenvolupament de les tasques consisteix en primer lloc d’una lectura a nivell grupal del que se’ns demana a cada activitat, així com també ho vam fer amb la introducció de la WebQuest. Mitjançant aquestes lectures intento generar ja un cert debat entre els estudiants, alhora que els serveix per aclarir conceptes i començar-se a implicar en el desenvolupament del procés.
  • Seguidament, els alumnes disposen d’una estona (sempre acord amb el tipus d’activitat que desenvolupin i segons la dificultat observada) per resoldre les activitats plantejades a la WebQuest.
  • Quan han acabat tots els grups, procedim a una lectura general davant de la classe de les conclusions a que ha arribat cada equip. La lectura en veu alta la efectua el responsable del grup que ells mateixos van designar en la primera sessió del projecte i que serà el referent fins al final del projecte.

El meu rol davant la classe

El meu paper davant la classe no és proporcionar coneixements, aquests els adquireixen els alumnes. La meva tasca és principalment despertar en l’alumne la seva motivació per conèixer, ajudar a buscar la informació necessària i comprendre-la.
Com es s’arriba a aquesta construcció de significats?
-          amb la col·laboració del grup quan exposen punts de vista alternatiu
-          provocant la interacció entre diferents grups i amb la resta de professionals presents a l’aula
-          negociant els significats del que s’exposa.

Dificultats observades en el desenvolupament del projecte

v      Extrínseques al grup(del centre, l’Equip de Professionals, metodologia,...) :

o        Lentitud en l’accés a Internet
o        Manca de disponibilitat d’aules suficientment adequades per a desenvolupar el projecte.
o        La mortalitat experimental, és a dir, la possibilitat que deixin d’assistir a classes els alumnes de la intervenció (expulsions, malalties, absentismes,...).
o        La presència d’una nova persona a l’Equip Docent, en qualitat de practicant i que no domina la dinàmica interna de funcionament de l’aula i del centre.
o        L’organització social de l’aula, molt lligat en el nostre cas a la disponibilitat d’aules. Segons quin espai disposem els alumnes s’han de distribuir de manera alternativa, fet que genera més descontrol a l’aula.

v      Intrínseques als alumnes:

o        Factors emocionals i afectius: predisposició, motivació, participació, expectatives, la manera prèvia de relació de l’alumne, ...
o       Factors cognitius: desenvolupament i maduració, capacitat intel·lectual, trastorns d’alguns alumnes com TDAH o X-fràgil...
o       Factors sociofamiliars: context immediat, pràctiques educatives familiars, immigració, alumnes amb seguiment de justícia juvenil, ...
o       Factors culturals: costums, religió, ètnia, escala de valors, tipus d’educació,..
 
PUNT I APART:
ÉS INTERESSANT CONSULTAR ALTRES EXPERIÈNCIES EN EL PRÀCTICUM !!! (HO TROBAREU AL MENÚ ARXIU, AL MARGE ESQUERRA DEL BLOG) I TAMBÉ L'ANÀLISI DAFO.

A contrarellotge!!! Algunes impressions

Tot i que a principis de la implementació del projecte, el ritme dels alumnes i les dificultats sorgides, tant intrinseques com extrinseques, ens han fet retrassar el desenvolupament de les tasques de la WebQuest, aquestes es van multiplicant a mesura que avança la intervenció:

- Els grups que vam formar per treballar la WebQuest, ara resulta que no són gens estables perquè s'ha decidit a nivell d'INS que els reforços als alumnes han de ser rotatius en aquesta classe. De manera, que un dilluns em falten uns alumnes que són a reforç i el dilluns següent en falten uns altres, i així successivament i de mode rotatiu.  Per tant, hi ha pocs grups que s'hagin mantingut estables al llarg del projecte.

- Em rebut queixes d'un pare en concret perquè el seu fill no pot continuar en el grup que li havia estat assignat, perquè resulta que el maltractaven. Aquest tema es va debatre davant de tota la classe i la resta d'alumnes van ser partíceps de la possibilitat de canvis, alternatives i solucions al problema. Finalment, hi va haver una modificació de grup (l'alumne, però amb TDAH, va continuar amb els problemes de relació i comportament)

- L'absentisme i expulsions, són cada cop més presents a mesura que avança el curs, de manera que quan s'incorporen de nou a la classe els costa agafar el ritme de nou.

- Hi ha un alumne en concret que s'ha negat a participar en l'elaboració de la WebQuest sencera perquè exigia un canvi de grup degut a que no li agradava el seu grup original. 

- Les activitats de la WebQuest han estat adaptades, al nivell del grup, ja que presentaven moltes dificultats per entendre les tasques que se'ls encomanava.

- He hagut d'intervenir en cada grup, quan han arribat a l'activitat de grabar-se, perquè alguns alumnes no volien ser grabats ni participar en aquesta tasca concreta de la WebQuest, de manera que hem hagut de negociar sobre els rols de cadascun a l'Equip, uns graben, els altres entrevisten i els altres són entrevistats i així tots van estar d'acord.

- Durant els últims dies de la implementació del projecte, ha coincidit amb el Banc d'Aliments, el qual els alumnes objectes de la meva intervenció en són els responsables. Això ha implicat que durant algunes hores, els joves haguessin de sortir de classe per dedicar-se a propagar per la resta de l'INS aquesta bonica campanya.

- A més a més de la manca de disponibilitat de les aules acondicionades amb PC, ara també s'hi ha sumat la manca de càmeres digitals per enregistrar les entrevistes que ens demana la WebQuest.
DÉU-N'HI-DÓ!!!!!!!!!!!!!!!!!!

AVANÇANT EN L'AVALUACIÓ

Tot i l'enrenou que hem anat tenint en el desenvolupament de la WebQuest, ara estem arribant al final de l'activitat que ens vam proposar arribar (l'enregistrament amb les càmeres de vídeo). Per tant, començo a avançar als alumnes la manera com procedirem a valorar aquest projecte; en primer lloc, i tal i com ens proposar la WebQuest, farem servir l'activitat inicial que vam passar a inicis d'octubre per saber els coneixements previs dels alumnes sobre la immigració. Ara, però ens servirà com de posttest, per valorar els canvis que han sofert els alumnes sobre la immigració i la diversitat cultural, amb l'aplicació d'aquest projecte. Segonament, també procedirem a avaluar les Tecnologies utilitzades en el programa. I finalment, valorarem les presentacions de video de cada grup alhora que la participació dels alumnes en cada un dels grups.

CINQUENA FASE: AVALUAR EL PROCÉS DE TREBALL I PLANTEJAR CONTINUÏTAT EN EL PROCÉS   

  • Objectius:
1. Establir criteris d’atenció a la diversitat cultural per a cursos vinents.
1.1. Recollir les valoracions i impressions de l’aplicació del projecte d’utilitat per al marc d’actuacions d’atenció a la diversitat sociocultural de l’INS
1.2. Reconèixer en els alumnes el procés d’adquisició d’habilitats socials plantejades durant la implantació del projecte
Un cop arribat a la fase última d'avaluació, em plantejo els següents registres o qüestionaris per valorar el desenvolupament del meu projecte, adaptats i pensats seguint la dinàmica del desenvolupament de les classes i els perfils dels alumnes:
1. Utilitzo el qüestionari que proposa la WebQuest, que ja va ser emprat al principi de la implementació del projecte com a activitat inicial per valorar el que els coneixements inicials de l'alumne. Ara però, amb funció de pottest, per comparar si han canviat les actituds, valors i habilitats socials dels alumnes amb l'aplicació del programa.
ACTIVITAT FINAL
Ara que ja sabeu més coses sobre la migració, contesteu de nou les preguntes que vam fer al principi de l’activitat. Són les respostes les mateixes? Heu canviat la vostra manera de veure el fenomen migratori. Podeu debatre a classe sobre les diferències que heu trobat a les respostes respecte al principi i ara que sabeu molt més.

Per què penseu que les persones marxen del seu país d’origen?

Què vol dir immigració?



Per què no totes les persones d’una mateixa cultura són tractades de la mateixa manera?




Tracteu a totes les persones immigrades de la mateixa forma?                                                                      
2. Administro un qüestionari sobre lús de les Tecnologies en el projecte, ja que l'objectiu principal de la intervenció es centra en "aprendre a aprendre amb l'entorn digital"
SOBRE LES TECNOLOGIES:

  1. Sabies que era una WebQuest abans d’iniciar l’activitat proposada? I ara, em pots donar una definició del que creus que és o perquè serveix?





  1. Digues tres coses que t’han agradat de l’ús de les Tecnologies durant l’aplicació del projecte?
-
-
-
  1. Digues tres coses no t’hagin agradat de les Tecnologies per fer el projecte?
-
-
-

  1. Què és el que t’ha resultat més difícil referent a les Tecnologies?


  1. Proposa un tema que t’agradaria que fos tractat mitjançant una WebQuest, referent a l’assignatura de Socials?




  1. Dóna’m la teva opinió (unes 5 línies) sobre tot el que hem treballat i els materials de tecnologia que hem utilitzat? (com milloraries o si ja estàs d’acord tal i com ho hem fet)



  1. Anota’m el nom sencer de la WebQuest que hem estat treballant durant aquest trimestre a classe.



 3. Passo un registre a cada grup, per a que siguin ells mateixos qui valorin el treball fet per la resta d'equips, mitjançant la presenta de l'enregistrament de vídeo davant de la classe.


CONTINGUT DEL QUE EXPOSEN
COORDINACIÓ AMB ELS COMPANYS
PREPARACIÓ DEL TEMA
CLAREDAT EN L’EXPOSICIÓ DEL TEMA
PUNTUACIÓ TOTAL
GRUP 1








GRUP 2









GRUP 3







GRUP 4










PUNTUACIONS:       1. MOLT MILLORABLE                 2. BO                     3. EXCEL·LENT



NOM DE LES PERSONES QUE HAN AVALUAT:

4. Partint, de l'avaluació plantejada a la plantilla de la WebQuest, faig una adaptació segons el que hem estat treballant a classe, de manera que ho utilitzo a nivell grupal, per a que cada equip de treball valori la tasca desenvolupada pels seus companys dins el grup.



Incomplet
Mitjanament complet 
Excel·lent
Lectura de textos i realització d’activitats relacionades
No participació en la lectura dels textos Cap implicació en la realització de les activitats. Respostes nul·les o gens adequades.
Participació en algunes parts de les tasques o en alguns dels textos Poca participació Nul·la recerca d’informació 
Participació activa en totes les activitats  Interès per les activitats realitzades Ús de fonts de documentació
Alt compromís en la lectura i realització de tasques. Recerca d’informació complementària
Participació en els debats i activitats de reflexió conjunta
No mostra cap interès per les activitats Cap participació o participació inadequada (faltar al respecte, to de veu inadequat, ...)
Poca participació en el debat Demostració dèbil del procés de reflexió sobre el tema
Participació activa tant en la preparació com en la participació en el debat Aportacions adequades
Participació excel·lent al debat Aportacions riques en continguts i elaborades
Presentació del vídeo (entrevista)
Poc adequada en tots els sentits 
Adequada només en alguns aspectes (per exemple, preguntes adequades però poca formalitat en la presentació)
Preguntes adequades i bona presentació
Preguntes adequades i originals que pretenen un  coneixement més profund de la situació de l’entrevistat. Bona presentació.
Organització i treball en equip 
No col·laboració amb el grup en les diverses tasques.
Poca col·laboració en la realització de les tasques. 
Col·laboració adequada dins del grup
Màxima col·laboració dins del grup, aportant idees i procurant l’enteniment entre tots. 
Col·loquis/debats sorgits a classe a mesura que avancem en la WebQuest 
No participació en el debat
Poca participació o no adequada o relacionada amb el fil del debat
Participació adequada i en consonància amb el que s’està debatent
Alta participació, aportació de noves idees i  arguments que enriqueixen el debat.
Implicació en tot el projecte
No demostra implicació en el treball.
Hi ha un cert treball però cal aprofundir. 
Vestuari cuidat, moviment i diàleg treballat, es mostra actiu 
Molta implicació, tan en la posada en escena, com en el vestuari etc, molta participació i aportacions riques i treballades. 
Recerca d’informació en les activitats que hem fet.
Recerca incomplerta d’informació No realització del mural Exposició oral deficient o nul·la 
Recerca bàsica d’informació Presentació del mural incomplerta Exposició oral amb algunes mancances
Recerca activa d’informació Presentació del mural adequada Exposició oral correcta
Recerca òptima d’informació Presentació i exposició del mural adequada i rica en detalls i conceptes

CONTINUÏTAT
Com que les activitats que ens marca la WebQuest no han estat acabades, degut a aspectes que ja he anat comentant al llarg del bloc, com són l'ajustament temporal del pràcticum i el ritme de treball dels alumnes que conformen la classe. Deixo oberta la possibilitat de continuar els següents trimestres amb la WebQuest fins a realitzar totes les tasques encomanades, ja que la valoració dels alumnes i professors és positiva.
Alhora, de cara l'any següent pot ser un avanç important quan es planifiqui l'acció tutorial, ja que no té perquè ser una WebQuest només de l'àrea de socials. Pot ser aplicada a tutoria per treballar actituds i valors.

EL MÉS DIFICULTÓS I ALHORA GRATIFICANT

La connexió amb els alumnes. És una tasca molt dificultosa sobretot amb els perfils que he treballat, la majoria joves amb risc social, que ja tenen una idea molt clara del que és la vida per ells, amb els desenganys i frustracions que ja han viscut. Per tant, es fa especialment difícil poder entrar en el seu món i trobar una motivació per tirar endavant, quan una gran part dels alumnes, estan a classe perquè els serveis socials donin l'ajuda econòmica als seus pares.
Si aconsegueixes, però, trencar aquesta barrera, les interaccions són fluides i molt enriquidores i fins i tot, una gran majoria han vist la part positiva de treballar amb ells, les actituds, valors, habilitats,... de la manera com ho hem dut a terme amb la WebQuest. Acabo el pràcticum amb la sensació que no només he estat la noia de pràctiques amb ells, sinó un referent estable durant aquests quatre mesos. Els he donat confiança, responsabilitats quan realment ells han lluitat, somrirues alternats amb els límits quan han calgut,...en fi, he volgut demostrar-los que no són casos perduts.