El meu poble

El meu poble

9 de desembre del 2011

ANÀLISI DAFO


DAFO PER ANALITZAR EL TREBALL DE LA DIVERSITAT CULTURAL A L’AULA AMB LES TECNOLOGIES
FACTORS EXTERNS
FACTORS INTERNS
AMENACES
OPORTUNITATS
FORTALESES
DEBILITATS
A1 L’educació familiar d’aquests joves potencia poc els hàbits de treball i l’absentisme a les aules
O1 La diversitat sociocultural que presenta la classe a l’igual que l’entorn
F1 El professional responsable de l’assignatura on es realitza el projecte forma part del personal d’atenció a la diversitat de l’Institut, a més, es compta amb una educadora especial de suport per a l’alumne amb X-fràgil
D1 Els agrupaments que proposa l’INS, per cursos són homogenis, de manera que el grup de treball present hi ha inclusos tots els repetidors, joves amb risc d’exclusió social i alumnes amb trastorns greus tipus TDAH i X-fràgil
A2 Els recursos econòmics del Departament d’Ensenyament per afrontar els  materials necessaris són escassos (càmeres de vídeo, PC,...)
O2 La gran quantitat de recursos WebQuest i a la xarxa que hi ha elaborats per treballar la diversitat amb les Tecnologies.
F2 Suport per part de l’equip directiu en la realització de dit projecte
D2 Escassa coordinació amb la resta de professionals que imparteixen classe amb aquests alumnes sobre el desenvolupament del projecte
A3 Falta de suports per part del Departament a les tasques d’atenció a la diversitat (formació, personal,...)
O3 La facilitat de treball en xarxa amb la resta d’institucions de la ciutat de Balaguer
F3 La projecció de futur que representa el treball de la diversitat cultural amb les Tecnologies, tant a l’assignatura de socials com a les tutories
D3 Manca de disponibilitat d’aules amb recursos informàtics adequats per al desenvolupament del projecte



O4 Bona coordinació amb l’EAP de la Noguera
F4 La bona predisposició en general dels alumnes de la classe en la participació del projecte
D4 Manca d’experiències prèvies envers el tractament de la diversitat cultural amb les Tecnologies





D5 Els constants reajustaments de grups de reforç que impliquen que cada setmana hi hagi rotació d’alumnes
ESTRATÈGIES
ESTRATÈGIES OFENSIVES
ESTRATÈGIES DEFENSIVES
ESTRATÈGIES DE SUPERVIVÈNCIA
ESTRATÈGIES DE REORIENTACIÓ
F2, O3 i O4 Aprofitant el suport de l’Equip Directiu en intervencions d’aquests tipus dins a l’Institut, serà imprescindible comptar com fins al moment amb el treball en xarxa a nivell d’institucions de la ciutat de Balaguer i així com també la coordinació amb l’EAP, sobre alguns casos concrets; per tal que projectes com aquest suposin una continuïtat en el temps i formin part de la línia educativa de l’Institut.
A1 i F1 La presència de professionals d’atenció a la diversitat i l’educadora d’educació especial a l’aula contraresten alguns aspectes negatius dels alumnes, potenciats per l’educació familiar, sobretot en quant a hàbits i actituds, ja s’intensifica l’atenció individual
D4, A2  i A3 Hi  ha una manca de formació en alguns àmbits concrets (en el cas del meu projecte, no hi ha experiències prèvies sobre la diversitat cultural i Tecnologies), per això és indispensable que el Departament aposti per formacions d’aquest tipus, sinó es quedarà amb un esforç individual de cada professional
D1 i O1 Tot i ser una aula amb un alt índex de conflictivitat degut al perfil d’alumnes que la conformen, la diversitat cultural que presenta i el treball amb la WebQuest que estem duent a terme sobre aquesta temàtica, els facilitarà la integració amb la diversitat cultural del seu entorn més immediat.
F3, F4, O2 i O3 la projecció de futur que presenta el projecte i la bona predisposició dels alumnes,  pot ser aprofitada per introduir els resultats, aspectes millorables, conclusions,... tant a la xarxa telemàtica educativa de Catalunya com projectar-se a altres institucions de l’àmbit de Balaguer i comarca per a treballar amb els seus usuaris.
F4, A1 i A2, la bona predisposició dels alumnes en el projecte, contraresten alguns aspectes que propicien l’absentisme escolar, sobretot en les classes de la tarda. Així com també amb els pocs recursos material que comptem per fer l’activitat, amb la motivació dels alumnes i la bona pràctica es converteixin en suficients per aconseguir els nostres objectius.
D2 i A1, cal incentivar la coordinació entre professionals del centre, especialment quan són joves que presenten risc social i conflictivitat degut a algunes pràctiques educatives familiars. La coordinació entre l’Equip ha de ser vista com una estratègia d’atenció a aquest col·lectiu i no com un esforç individual. Seguir amb una línia pedagògica coherent facilitarà el treball amb aquests tipus de joves.
D2 i O2 Per superar la manca d’experiències prèvies sobre la diversitat cultural amb les Tecnologies, caldrà saber aprofitar els recursos de la xarxa sobre aquesta temàtica (http://www.phpwebquest.org/catala/procesa_index_autor.phpDAFO.docDAFO.doc o la xarxa telemàtica educativa de Catalunya)*1




D3 i O3, per combatre que hi ha manca d’aules d’informàtica amb condicions adequades per tirar endavant amb dit projecte, seria una bona estratègia per perpetuar la seva continuïtat plantejar un treball en xarxa amb la resta d’institucions educatives de Balaguer i aprofitar així altres espais que estiguin millor acondicionats (altres Instituts, CEIP, AFA,..). De manera que aquest intercanvi podria ser rotatiu.




D5 i O4, seria interessant aprofitar la bona coordinació amb l’EAP de la Noguera per planificar amb l’antelació suficient a l’inici de curs, quins alumnes necessiten reforç per evitar canvis estructurals quan el curs està força avançat i els projectes engegats.*2








ACLARIMENTS:

*1Tot i que mentre, no hi hagi inversió per part del Departament d’Ensenyament aquesta estratègia, serà la més vàlida, és convenient que hi hagi un equilibri entre l’estratègia de supervivència que contempla més formació als professionals perquè els esforços individuals no es quedin en intervencions aïllades sinó que formin part d’un marc d’actuació d’un Institut alhora que suposin projecció de futur de cara a properes intervencions.

*2 Cal destacar que aquesta seria l’estratègia idonia per evitar canvis substancials en el desenvolupament de les classes un cop el curs ja ha agafat la seva dinàmica i els alumnes i professors la seva rutina. Encara que, com que el projecte que presento té força projecció de futur, garanteix que tots els alumnes que assisteixen a reforç, com que són grups rotatius, puguin desenvolupar la WebQuest, objecte de treball

CONCLUSIONS:

És la primera vegada que faig un anàlisi DAFO i m’he adonat que tan debò hagués sabut dominar aquesta tècnica com més aviat millor. Penso que és una estratègia diagnòstica que pot servir per qualsevol institució o fins i tot algun cas particular d’algun alumne o usuari dels nostres serveis. De cara al meu practicum, penso que hagués servit per posar damunt la taula un seguit d’accions a emprendre abans de començar amb el desenvolupament del projecte. També és interessant veure com ajuda a discernir entre les amenaces i debilitats i fortaleses i oportunitats, que combinades entre sí poden donar estratègies abans no pensades.
Així doncs, l’anàlisi DAFO, és una estratègia organitzativa que alhora ajuda a fluctuar altres estratègies d’intervenció tant buscades i rebuscades en els professionals d’atenció a la diversitat. Alhora que consolida oportunitats i fortaleses i minimitza debilitats i amenaces.
Amb aquest anàlisi del marc educatiu on realitzo el pràcticum vull que quedi ben  palès que l’estratègia general que emmarca la meva intervenció és un enfocament col·laboratiu i constructiu, intentant modificar el context amb la col·laboració activa de tots els agents implicats i establint complicitats amb tots els professionals.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada