DAFO PER ANALITZAR EL TREBALL DE LA DIVERSITAT
CULTURAL A L’AULA AMB LES TECNOLOGIES
FACTORS EXTERNS
|
FACTORS INTERNS
|
|||||
AMENACES
|
OPORTUNITATS
|
FORTALESES
|
DEBILITATS
|
|||
A1
L’educació familiar d’aquests joves potencia poc els hàbits de treball i
l’absentisme a les aules
|
O1 La
diversitat sociocultural que presenta la classe a l’igual que l’entorn
|
F1 El
professional responsable de l’assignatura on es realitza el projecte forma
part del personal d’atenció a la diversitat de l’Institut, a més, es compta
amb una educadora especial de suport per a l’alumne amb X-fràgil
|
D1 Els agrupaments
que proposa l’INS, per cursos són homogenis, de manera que el grup de treball
present hi ha inclusos tots els repetidors, joves amb risc d’exclusió social
i alumnes amb trastorns greus tipus TDAH i X-fràgil
|
|||
A2 Els
recursos econòmics del Departament d’Ensenyament per afrontar els materials necessaris són escassos (càmeres
de vídeo, PC,...)
|
O2 La gran
quantitat de recursos WebQuest i a la xarxa que hi ha elaborats per treballar
la diversitat amb les Tecnologies.
|
F2 Suport
per part de l’equip directiu en la realització de dit projecte
|
D2
Escassa
coordinació amb la resta de professionals que imparteixen classe amb aquests
alumnes sobre el desenvolupament del projecte
|
|||
A3 Falta de
suports per part del Departament a les tasques d’atenció a la diversitat
(formació, personal,...)
|
O3 La
facilitat de treball en xarxa amb la resta d’institucions de la ciutat de
Balaguer
|
F3 La
projecció de futur que representa el treball de la diversitat cultural amb
les Tecnologies, tant a l’assignatura de socials com a les tutories
|
D3 Manca de
disponibilitat d’aules amb recursos informàtics adequats per al
desenvolupament del projecte
|
|||
|
O4 Bona
coordinació amb l’EAP de la Noguera
|
F4 La bona
predisposició en general dels alumnes de la classe en la participació del
projecte
|
D4
Manca
d’experiències prèvies envers el tractament de la diversitat cultural amb les
Tecnologies
|
|||
|
|
|
D5 Els constants
reajustaments de grups de reforç que impliquen que cada setmana hi hagi rotació
d’alumnes
|
|||
ESTRATÈGIES
|
||||||
ESTRATÈGIES
OFENSIVES
|
ESTRATÈGIES
DEFENSIVES
|
ESTRATÈGIES
DE SUPERVIVÈNCIA
|
ESTRATÈGIES
DE REORIENTACIÓ
|
|||
F2,
O3 i
O4 Aprofitant el suport de l’Equip
Directiu en intervencions d’aquests tipus dins a l’Institut, serà
imprescindible comptar com fins al moment amb el treball en xarxa a nivell
d’institucions de la ciutat de Balaguer i així com també la coordinació amb
l’EAP, sobre alguns casos concrets; per tal que projectes com aquest suposin
una continuïtat en el temps i formin part de la línia educativa de
l’Institut.
|
A1
i F1
La presència de professionals d’atenció a la diversitat i l’educadora
d’educació especial a l’aula contraresten alguns aspectes negatius dels
alumnes, potenciats per l’educació familiar, sobretot en quant a hàbits i
actituds, ja s’intensifica l’atenció individual
|
D4,
A2 i A3 Hi ha una manca de formació en alguns àmbits
concrets (en el cas del meu projecte, no hi ha experiències prèvies sobre la
diversitat cultural i Tecnologies), per això és indispensable que el
Departament aposti per formacions d’aquest tipus, sinó es quedarà amb un
esforç individual de cada professional
|
D1
i O1
Tot i ser una aula amb un alt índex de conflictivitat degut al perfil
d’alumnes que la conformen, la diversitat cultural que presenta i el treball
amb la WebQuest que estem duent a terme sobre aquesta temàtica, els
facilitarà la integració amb la diversitat cultural del seu entorn més
immediat.
|
|||
F3,
F4, O2 i O3
la projecció de futur que presenta el projecte i la bona predisposició dels
alumnes, pot ser aprofitada per
introduir els resultats, aspectes millorables, conclusions,... tant a la
xarxa telemàtica educativa de Catalunya com projectar-se a altres
institucions de l’àmbit de Balaguer i comarca per a treballar amb els seus
usuaris.
|
F4,
A1 i A2,
la bona predisposició dels alumnes en el projecte, contraresten alguns
aspectes que propicien l’absentisme escolar, sobretot en les classes de la
tarda. Així com també amb els pocs recursos material que comptem per fer
l’activitat, amb la motivació dels alumnes i la bona pràctica es converteixin
en suficients per aconseguir els nostres objectius.
|
D2
i A1,
cal incentivar la coordinació entre professionals del centre, especialment
quan són joves que presenten risc social i conflictivitat degut a algunes
pràctiques educatives familiars. La coordinació entre l’Equip ha de ser vista
com una estratègia d’atenció a aquest col·lectiu i no com un esforç
individual. Seguir amb una línia pedagògica coherent facilitarà el treball
amb aquests tipus de joves.
|
D2
i O2
Per superar la manca d’experiències prèvies sobre la diversitat cultural amb
les Tecnologies, caldrà saber aprofitar els recursos de la xarxa sobre
aquesta temàtica (http://www.phpwebquest.org/catala/procesa_index_autor.phpDAFO.docDAFO.doc o la xarxa
telemàtica educativa de Catalunya)*1
|
|||
|
|
|
D3
i O3,
per combatre que hi ha manca d’aules d’informàtica amb condicions adequades
per tirar endavant amb dit projecte, seria una bona estratègia per perpetuar
la seva continuïtat plantejar un treball en xarxa amb la resta d’institucions
educatives de Balaguer i aprofitar així altres espais que estiguin millor
acondicionats (altres Instituts, CEIP, AFA,..). De manera que aquest
intercanvi podria ser rotatiu.
|
|||
|
|
|
D5
i O4,
seria interessant aprofitar la bona coordinació amb l’EAP de la Noguera per
planificar amb l’antelació suficient a l’inici de curs, quins alumnes
necessiten reforç per evitar canvis estructurals quan el curs està força
avançat i els projectes engegats.*2
|
|||
ACLARIMENTS:
*1Tot i que mentre, no hi hagi inversió per part del Departament
d’Ensenyament aquesta estratègia, serà la més vàlida, és convenient que hi hagi
un equilibri entre l’estratègia de supervivència que contempla més formació als
professionals perquè els esforços individuals no es quedin en intervencions
aïllades sinó que formin part d’un marc d’actuació d’un Institut alhora que
suposin projecció de futur de cara a properes intervencions.
*2 Cal destacar que aquesta seria l’estratègia idonia per evitar
canvis substancials en el desenvolupament de les classes un cop el curs ja ha
agafat la seva dinàmica i els alumnes i professors la seva rutina. Encara que,
com que el projecte que presento té força projecció de futur, garanteix que
tots els alumnes que assisteixen a reforç, com que són grups rotatius, puguin
desenvolupar la WebQuest, objecte de treball
CONCLUSIONS:
És la primera vegada que faig un
anàlisi DAFO i m’he adonat que tan debò hagués sabut dominar aquesta tècnica
com més aviat millor. Penso que és una estratègia diagnòstica que pot servir
per qualsevol institució o fins i tot algun cas particular d’algun alumne o
usuari dels nostres serveis. De cara al meu practicum, penso que hagués servit
per posar damunt la taula un seguit d’accions a emprendre abans de començar amb
el desenvolupament del projecte. També és interessant veure com ajuda a
discernir entre les amenaces i debilitats i fortaleses i oportunitats, que
combinades entre sí poden donar estratègies abans no pensades.
Així doncs, l’anàlisi DAFO, és una
estratègia organitzativa que alhora ajuda a fluctuar altres estratègies
d’intervenció tant buscades i rebuscades en els professionals d’atenció a la diversitat.
Alhora que consolida oportunitats i fortaleses i minimitza debilitats i
amenaces.
Amb
aquest anàlisi del marc educatiu on realitzo el pràcticum vull que quedi
ben palès que l’estratègia general que
emmarca la meva intervenció és un enfocament col·laboratiu i constructiu,
intentant modificar el context amb la col·laboració activa de tots els agents
implicats i establint complicitats amb tots els professionals.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada