El meu poble

El meu poble

3 de desembre del 2011

UNA IDEA GENERAL

Aquí us deixo el recull de les meves experiències, emocions, aprenentatges, dificultats i molt més del meu segon pràcticum. Vull comentar també que repeteixo el centre de pràcticum, si bé amb dues intervencions ben diferents. Per això, també podreu trobar al meu blog el practium I realitzat al mateix Institut, el Ciutat de Balaguer.
Primerament, vull que us aproximeu al meu àmbit d'intervenció, per això trobo interessant que conegueu mínimament el meu pla de treball.

1.      Títol del projecte
1.      Aprendre a aprendre amb l’entorn digital
1.1. Les noves competències: l’alfabetització digital.

2.      Descripció del tema del projecte[1]
L’àmbit escollit per a la realització del pràcticum es troba englobat dins l’educació escolar de 0 a 18 anys. Tractaria de la intervenció psicoeducativa en un centre educatiu de secundària.
Dins de l’Institut, les intervencions que es duran a terme dins el marc de la docència a l’àrea de socials amb un grup d’alumnes de Segon d’ESO amb una diversitat cultural, conflictivitat i risc social elevat. Fins i tot amb un alumne de la USEE del mateix centre amb trastorn X-fràgil. Les pràctiques es desenvoluparan amb la finalitat de:
-          Ser capaços d’aprendre d’una forma cooperativa per tal de:
Ø      Fomentar una actitud empàtica i tolerant davant la diversitat.
Ø      Desenvolupar una visió crítica basada en l’anàlisi reflexiu i el raonament.
Les pràctiques específiques relacionades amb els objectius plantejats consistiran en la participació dels alumnes amb grups de 3 i 4 persones en el desenvolupament d’unes tasques dins l’entorn php WebQuest de Secundària que treballa la interculturalitat.

3.      Supòsits teòrics del projecte.
En primer lloc, és necessari considerar l’etapa evolutiva dels alumnes amb qui es planteja intervenir, joves entre 13 i 15 anys aproximadament. Per aquest motiu, tal i com apunta Perinat, A ( 2004): L’adolescència és l’etapa de transició entre la infantesa i l’estat adult [...] és una etapa d’inestabilitat psicològica, de rebuig de l’autoritat dels pares i de l’escola, d’insatisfacció amb un mateix [...]l’etapa del despertar-se de la sexualitat, sentiment ambivalents...
Així, a partir del supòsit anterior i tenint en compte el marc de diversitat de l’aula de segon d’ESO on es durà a terme la pràctica psicopedagògica, les intervencions es faran seguint els principis de la Concepció Constructivista de l’Ensenyament i l’Aprenentatge Escolar: serà bàsic adaptar-se a les característiques de l’alumne, tenint en compte que tots els elements (tant els propi alumne com del seu entorn) juguen un paper important; i incidint en el seu procés de socialització (millora el seu desenvolupament i maduració). Tenint en compte les característiques dels alumnes, serà essencial i seguint els principis de la CCEAE, tenir en compte alguns factors importants per a dur a terme intervencions adequades, com: els components afectius, psicosocials i relacionals de l’alumne. Per tant, l’aprenentatge cooperatiu és un marc ideal perquè puguin aprendre junts alumnes diferents. En aquest sentit l’aprenentatge a través de les WebQuest es pot convertir una estratègia atractiva pels alumnes alhora que potenciadora de l’aprenentatge cooperatiu i alhora es tractaria de donar un enfocament diferent a la classe de socials aconseguint un aprenentatge significatiu amb la incorporació de nous entorns telemàtics. Encara que tot i seguint a Segura, M. et al. : per a l'entrenament en habilitats socials, tant els autors com l’experiència recomanen que el grup no sigui inferior a vuit persones, ni gaire superior a dotze, en el nostre cas i tenint en compte els perfils i caracterísitques dels integrants del grup-classe, els grups estaran formats per  tres o quatre alumnes.
Tal i com s’anomena a les Instruccions d’Inici de curs 2011-2012, les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) ofereixen múltiples recursos per a l’acció didàctica i per a l’aprenentatge dels alumnes, esdevenen un element de motivació i de dinamització per a l'adquisició de les competències bàsiques i, en especial, de la competència digital, i de canvi i millora en els processos d’ensenyament i d’aprenentatge, és a dir, esdevenen tecnologies per a l’aprenentatge i el coneixement (TAC).
Com a marc de referència teòrica d’aquest projecte, cal anomenar:
o        LOE, defineix com a principis i fins de l’educació : L’ equitat, que garanteixi la igualtat d’oportunitats, la inclusió educativa i  la no discriminació, actuant com element compensador de les desigualtats personals, culturals, econòmiques i socials amb especial atenció a les es que es deriven de la discapacitat.

o        LEC, destaca que un objectiu de les escoles catalanes ha de ser l’educació inclusiva i la cohesió social, comentant que els PEC han de preveure els elements curriculars, metodològics i organitzatius necessaris per dur-ho a terme.

Així, amb tot el citat, aquests tipus d’intervencions impliquen la incorporació de tots els professionals de l’equip docent, cap d’estudis i assessor psicopedagògic com a responsables del procés d’orientació de l’alumne durant tota l’etapa escolar i per tant, no només cau el pes sobre la figura del tutor. Així, és necessari crear un nou model d’intervenció professional integrat en un entorn més ampli en el qual tothom aporti el que és vàlid de la seva experiència basat en el treball col·laboratiu.

4.      Raons de la seva tria, interès i prospectiva
Després d’escollir com a àmbit d’intervenció l’educació secundària i optar per a què sigui l’Institut Ciutat de Balaguer, el centre educatiu on desenvolupar-les, sobretot per l’interès personal d’ex-alumna, he centrat com a nucli del projecte de pràctiques la intervenció dins l’assignatura de Socials dins un grup de Segon d’ESO. Els motius d’aquesta elecció es basen principalment:
-          Els tipus d’agrupacions d’alumnes que segueixen a l’Institut Ciutat de Balaguer, es basen en agrupament homogenis. Pel qual, cada curs existeix una classe on s’agrupen la majoria d’alumnes repetidors, amb dificultats d’aprenentatge significatives, alt grau d’alumnes immigrants i conflictivitat social. Per aquest motiu, aquestes aules es converteixen en més vulnerables davant els aprenentatges i comportament disruptius, necessitant una atenció més constant, flexibilitat i incorporació de noves estratègies d’aprenentatge per assolir els objectius bàsics del curs.
-          Poder treballar els principis d’inclusió amb la integració a l’aula ordinària d’un alumne provinent del recurs de la USEE
Ø      Continuïtat del projecte en un futur immediat.
L’elaboració d’aquest projecte suposarà tenir un referent per a treballar en cursos posteriors dins l’etapa de Secundària i sobretot en l’Acció Tutorial, temàtiques relacionades amb la diversistat sociocultural i alhora que les competències relacionals, emocionals, comunicatives,...  amb alumnes de grups especialment vulnerables per la seva condició social i cultural. Suposarà un estalvi de temps als professionals alhora que es podran introduir millores, adaptacions, canvis,... en base als resultats obtinguts en l’aplicació i al grup de destinataris que correspongui a cada aula.

5.      Subjectes del projecte

·         Els subjectes són una dotzena d’alumnes de Segon d’ESO d’edats compreses entre 12 i 14 anys (la classe compta amb repetidors). Tot i que la classe compta amb 18 alumnes, durant el desenvolupament del projecte d’intervenció, n’hi ha un grup de quatre que assisteixen a una aula de reforç dins el mateix Institut.
·         Les dimensions o nivells de la pràctica educativa:: la intervenció es desenvoluparà amb els alumnes de la classe C2 del Segon d’ESO que conformen una de les cinc aules de l’Institut destinades a aquest curs. El projecte es desenvoluparà a nivell de docència dins l’assignatura de socials.
·         Variables d’anàlisi de la pràctica educativa implicades en el projecte: factors de la intervenció que poden ajudar a conèixer i millorar la situació de la intervenció, i alhora poden modificar-la, estan categoritzats en els relacionats directament amb els alumnes i els externs:
Ø      Aspectes intrínsecs dels alumnes:
o       Factors emocionals i afectius: predisposició, motivació, participació, expectatives, la manera prèvia de relació de l’alumne, ...
o        Factors cognitius: desenvolupament i maduració, capacitat intel·lectual,...
o       Factors sociofamiliars: context immediat, pràctiques educatives familiars, immigració, ...
o       Factors culturals: costums, religió, ètnia, escala de valors, tipus d’educació,..
Ø      Aspectes extrínsecs (del centre, l’Equip de Professionals, metodologia,...)
o        El tipus de col·laboració que es doni entre l’Equip Docent que imparteix classes amb aquests alumnes: coordinacions, treball en equip, assumpció de responsabilitats, implicació,...
o        L’organització social de l’aula que marqui cada professor: si es treballa en petit grup, si són classes magistrals, la flexibilitat...
o        La mortalitat experimental, és a dir, la possibilitat que deixin d’assistir a classes els alumnes de la intervenció o baixes en l’equip docent.
o        La presència d’una nova persona a l’Equip Docent, en qualitat de practicant i que no domina la dinàmica interna de funcionament de l’aula i del centre.

6.      Bibliografia bàsica necessària
o        Instruccions d’Inici de Curs 2011-2012.
o        Llei d’Educació de Catalunya (LEC, 2009)
o        Llei Orgànica d’Educació (LOE, 2006)
o        Monereo, C. (coor) (2005). Internet i competencias básicas. Aprender a colaborar, a comunicarse, a participar, a aprender. Barcelona: Ed. Graó.
o        Perinat Maceres, A. (coor.) (2004). Desenvolupament i aprenentatge durant l’edat escolar. Universitat Oberta de Catalunya: Barcelona
o       Segura, M., Mesa, J.R. i Arcas, M. Educació Secundària Obligatòria 1r cicle: Programa de competència social (Habilitats cognitives, creixement moral i habilitats socials, Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada